· 

Life savers voor tijdens de zwangerschap

Nu mijn tweede zwangerschap in de allerlaatste weken zit en het allemaal wat zwaarder wordt, een blog over een paar life savers die mij door mijn eerste en nu ook mijn tweede zwangerschap heen hebben geholpen. Veel dingen gingen beter door de lessen die ik tijdens mijn eerste zwangerschap al had geleerd en deze deel ik graag.

1) Koop een goede multivitamine speciaal voor de zwangerschap. Als je zwanger bent, ben je nu eenmaal wat kwetsbaarder voor griepjes en koudjes. Bovendien zit er in deze preparaten foliumzuur wat je ‘verplicht’ moet innemen om een open ruggetje bij je kindje te voorkomen. Je kan hier trouwens al beter mee beginnen voordat je zwanger wordt, dan bouw je vast een voorraadje op. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik minder ziek ben geworden dankzij mijn multivitamine, maar ik heb zeker het gevoel dat het heeft geholpen.
2) Naast mijn multivitamine ben ik deze tweede zwangerschap ook gelijk begonnen met het innemen van floradix om een ijzertekort te voorkomen. Bij mijn eerste zwangerschap zat ik na een tijdje erg laag en voelde ik me slap en draaierig. Ik heb toen eerst roosvicee ferro geprobeerd, maar de floradix slaat veel beter aan.
3) Om striae te voorkomen, maar ook goed tegen de jeuk waar je wellicht mee te maken krijgt, gebruik je een goede huidolie zoals bio oil of bv. de verstevigende olie van Madara die ik nu gebruik. Ook na de zwangerschap kan je olie blijven gebruiken om je huid te helpen weer in vorm te komen. Denk ook aan je borsten, want ook hier komt je huid flink onder spanning te staan. 
 
4) Voor de tepels kan je nog een aparte crème gebruiken die je ook kan gebruiken als je borstvoeding geeft. Ik vond de Medela tepelcreme niet zo fijn omdat je deze bijna niet uit de tube krijgt. Bentley Organic Nipple Balm kan ik je wel aanraden. Deze kan je kopen bij Biggreensmile.nl en kost €11,99.
5) Ook mijn hoofdhuid is veel droger geworden tijdens beide zwangerschappen. Ik merk ook dat ik mijn haar veel minder vaak hoef te wassen. Normaal gebruikte ik meestal een volumeshampoo, maar ik merk nu dat ik meer behoefte heb aan een shampoo en zeker ook conditioner voor droog haar. Ook deze gebruik ik nu van Madara. Daarnaast heb ik nog speciale haarolie gekocht van Dr. Hauschka, maar daar wordt mijn haar wel zo vet van dat ik het minstens 2x moet wassen. Een haarmasker op z'n tijd is ook erg fijn.
6) Zoek ook naar een lekkere (zwangerschaps)thee. Ik drink normaal veel groene thee, maar deze is niet zo geschikt als je zwanger bent. Rooibos thee kan gelukkig wel en ook de ‘welcome little baby’ thee van Natural Temptation vind ik erg lekker.
7) Een elektrische kruik is voor mij echt onmisbaar tegen de verschillende buikkrampen en voorweeën waar je mee te maken krijgt. Ik heb zelf de Belly Warmer die we ooit gekocht hebben voor de baby, maar vooral door mijzelf intensief gebruikt wordt.
8) De een heeft er meer last van dan de ander, maar als je last van je stuitje krijgt dan zijn er speciale stuitkussens te krijgen om op te zitten. Bij mijn eerste zwangerschap had ik erg veel pijn aan mijn stuitje, maar toen werkte ik ook nog op kantoor en moest ik dus zitten. Nu ik geen kantoorbaan meer heb, heb ik hier ook geen last meer van, behalve als ik lang op de fiets zit. Een skippybal kan trouwens ook een fijne oplossing zijn.
9) Mijn laatste tip voor nu, maar wel een belangrijke in de eerste periode van je zwangerschap als je veel honger hebt: eet nog een krentenbol voor het slapen gaan. Ik werd in het eerste en begin van het tweede trimester vaak wakker met honger wat mijn slaap niet ten goede kwam. Toen ik iedere avond voor het slapen gaan nog een krentenbol at, kon ik wel weer doorslapen.  
Iedere zwangerschap en iedere mamma to be is natuurlijk anders, maar ik hoop dat je iets aan deze tips hebt. Ze hebben mij in ieder geval goed geholpen. Heb je nog andere tips en life savers voor zwangere vrouwen? Laat gerust een reactie achter onder deze blog.

Reactie schrijven

Commentaren: 0