Arcen, Limburg en de dermatoloog

Vandaag word ik wakker in Arcen, Limburg. We zouden nu eigenlijk net geland zijn in Dubai. Onze vakantie ziet er heel anders uit dan we gepland hadden, maar het leven laat zich niet plannen. Zeker niet met kleine kinderen. Die laatste verre reis die we voorlopig zouden maken, zit er dus niet in. De reden is dat Teun wanneer hij verkouden is (en dat is hij de laatste tijd vaak), snel last van astma heeft. Twee weken geleden nog kwamen we net uit het ziekenhuis en besloten we geen lange vliegreis te maken met onze zoon. Afgelopen week werd Teun inderdaad opnieuw verkouden en had hij ook weer astma. We hebben dus de juiste beslissing genomen, want alhoewel de gezondheidszorg prima is in Dubai, zit je daar niet op te wachten tijdens je vakantie.

Toch zijn we nu dus lekker op vakantie, maar dan in Arcen, Limburg. We kozen voor deze plaats omdat er thermaal baden zijn en we hadden gelezen dat dat goed is voor mensen met eczeem. Toevallig kreeg Teun een enorme aanval van eczeem op de heenweg en we zijn dus gelijk 's avonds het bad in gedoken. Het water is echt heerlijk warm en ik kan het iedereen aanraden. Wij verbleven in het bijgelegen hotel in een familiekamer, maar je kan ook in een huisje verblijven van Roompot. Voordeel van het hotel is dat je binnendoor naar het bad kan lopen. De familiekamer heeft een aparte slaapkamer, wat natuurlijk erg fijn is met een baby.

De volgende ochtend zijn we na het ontbijt opnieuw weer even lekker gaan zwemmen. Tweede voordeel van verblijf in het hotel is dat de toegang tot het zwembad erbij in zit. Teun slaapt heerlijk na een halfuurtje in het bad, loom geworden van het warme water. In de middag hebben we het plaatsje Arcen even verkend. Een klein dorpje, maar wel sfeervol en bij de bakker hebben ze heerlijke vlaai. Ik eet voor twee nu ik 28 weken zwanger ben en daar zijn de punten taart ook naar. Terug in het hotel even uitgerust in de ruime familiekamer. Een huisje vinden we toch ook wel handig achteraf gezien, want dan kan je wat makkelijker zelf je eten regelen. Voor deze vakantie had ik echter totaal geen plannen om te gaan koken en van alles mee te nemen dus daarom kozen we voor het hotel. Het binnendoor lopen naar het bad is wel echt heel erg fijn en scheelt een hoop gesleep met spullen. Ook het ontbijt is bij verblijf in het hotel inclusief.

Het ontbijt is een buffet, niet heel uitgebreid maar wel voldoende. De koffie vind ik echt niet lekker helaas. De croissants en de pannenkoekjes zijn door Teun gelukkig goedgekeurd. De eerste avond aten we in restaurant De Kloosterhoeve. Voor Teun poffertjes besteld, maar hij at liever de kip van zijn moeder en de groentefriet van zijn vader. De jongen heeft smaak en wat betreft de poffertjes heeft hij ook gelijk, die zijn niet zo lekker. Er is voldoende keuze op de kaart, inclusief kindermenu, maar helaas hadden we wel veel nadorst. Ook werd het er best druk met grote groepen. We hebben in dit restaurant ook nog een keer geluncht, maar dat was erg duur voor wat het was en is dan ook niet echt een aanrader.

De tweede avond hadden we helaas een enorme domper in Restaurant de Bron in het hotel. Nadat we een portie bitterballen hadden gekregen en twee drankjes meer dan een uur op de hoofdgerechten zitten wachten die toen nog steeds niet kwamen. Ook niemand aan ons tafeltje geweest of we nog wat wilden drinken of iets voor de kleine nodig hadden. Uiteindelijk dus de bestelling geannuleerd en Teun die echt honger kreeg een potje op de kamer gegeven. Voor ons zelf nog even snel twee pizza's gehaald bij de Kloosterhoeve, die ze heel aardig na sluitingstijd om 20:00 toch nog voor ons wilden bakken. De supermarkt en de snackbar waren ook al dicht. De laatste avond dus maar naar het dorp gereden voor het avondeten. Dat hadden we eerder moeten doen. In restaurant Alt Arcen begrepen ze namelijk wel hoe dat werkt met een klein kind en wat goede bediening is. Heerlijk gegeten en Teun heeft van zijn pannenkoek gesmuld.

Al met al zijn we er een paar dagen heerlijk tussenuit geweest. Of het thermaalbad geholpen heeft, weet ik eerlijk gezegd niet. Teun kreeg steeds meer last van zijn eczeem, maar ik weet niet of dat met het water te maken heeft. Eczeem heeft tal van oorzaken die meestal bij elkaar komen voor een uitbraak. De eerste nacht weer thuis werd het zo erg dat hij niet kon slapen van de jeuk. De potten met vet waren niet aan te slepen en we hebben de hele nacht gesmeerd en met hem rond gelopen. De volgende ochtend zijn we naar de dermatoloog geweest. Gelukkig was de eczeem toen al weer iets aan het afzwakken. Genezing is er niet, maar de kans is groot dat hij er overheen groeit net als bij zijn astma. Heel goed vet houden en bij een uitbraak gelijk met hormoonzalf smeren. Daar ben ik niet dol op, maar geloof me als ik zeg dat ik bijna alle middeltjes al geprobeerd heb.

Dat Teun eczeem en astma heeft, zit in zijn genen. Mijn man en ik hebben het beiden niet gehad, maar het zit aan mijn kant wel in de familie. Het heeft dus een interne oorzaak die beïnvloed wordt door andere  factoren. Boosdoener afgelopen weekend was bijvoorbeeld een doorkomend tandje en zijn verkoudheid, waar hij moeilijk vanaf komt. Zijn weerstand is dan omlaag en ofwel de eczeem of de astma slaat toe.

Er gaan bij ons de komende tijd wat dingen veranderen om Teun hier zo goed mogelijk doorheen te helpen. Ik houd jullie op de hoogte.